SERIALUL - REPORTAJ TECHIRGHIOL - EFORIE NORD PAS CU PASEPISODUL NR. 10Ajungem in Gara Eforie Nord. Pustie! Atat de pustie! Nici un om!
Cu pasi marunti, ne indreptam spre cladirea garii.
Am trecut pe peronul 1 ca sa ne ducem la tasnitoare, si apoi sa ne odihnim pe scaunele aflate pe peron!
Dupa ce am baut apa,primul lucru ce l-am facut, a fost acela de a ne aseza pe scaunele de pe peron. Oboseala isi cerea dreptul . Toti trei eram rupti! Ce e drept canicula de peste zi trecuse, dar in afara de faptul ca doream sa stam pe scaune, nu ne mai doream nimic altceva! Ba da! Inca ceva! Sa ne uitam la pozele facute in aceasta scurta expeditie! Fiind soare toata ziua, paream oarecum multumiti de calitatea fotografiilor dat fiind si faptul ca aparatul fiind mai putin performant, nu ne asteptam sa iasa mai bine de atat!
-Abia astept sa ajung acasa sa le postez pe forum! le spuneam eu fratilor mei!
Un tren se apropia de gara . Calatorii au traversat liniile trecand pe peronul 2 al garii.
Nu dupa mult timp, suieratul trenului a dat de inteles ca in curand va pleca din gara. In fata noastra , Lacul Techirghiol se vedea in toata maretia. Plin de lucirile soarelui , lacul prin valurile produse de vant,scotea la iveala luminite pe directia soarelui, adevarate stelute, care nu te mai saturai privindu-le! Atat de stralucitoare erau, incat nu le puteam privi prea mult. Simteam cum ne orbeste! Pe malul celalalt, un far inalt, inalt, parca statea de straja nemiscat precum un soldat in garda! La megafon se anunta sosirea altui tren!
-Ce ziceti, sa mai stam in gara si sa facem poze la trenuri?
-Sigur ca da! Doar mai e destul pana se intuneca!
Nu ne mai venea sa plecam! Trenurile soseau foarte des, iar noi, le fotografiam de pe peronul 2
Ne asezam din nou pe scaunele de pe peronul garii. Imaginile dezolante de pe sectia 800a imi apareau in fata, fapt care ma mahnea foarte mult! ... Mii de culori,mii de luminite, ma invadau, incat paream ca merg undeva in spatiu, spre infinit!!! ... ... ... Suieratul unui tren m-a facut sa imi revin din amorteala in care eram cufundat. Dinspre Constanta, un tren special , cu o locomotiva cu aburi intra in Gara Eforie Nord! Nu imi venea sa cred ce vad!!! Trenul opreste. O persoana imbracata foarte elegant se indrepta spre tren. Ma uit cu atentie la acea persoana! Din nou am ramas uluit! Nu era altcineva, decat D-l. dr. Lupu, Ministrul Muncii si ocrotirilor sociale! Ma ridic de pe scaun, privesc trenul si observ ca era impodobit cu fel si fel de panglici si flori, care mai de care mai frumos colorate. Raman profund surprins, cand vad ca si gara era tot la fel de frumos impodobita!! Un suierat ascutit, si trenul pleaca din gara inapoi spre directia din care venise. Insa dupa cativa zeci de metri se opreste din nou, in apropiere de postul nr 1. Ma indrept si eu spre acel loc, ma ascund dupa cativa arbusti, cam in acest loc, din care se desprinde linia spre Techirghiol!
Raman mirat....cand vad ca in acest loc, din tren coborau numai ...personalitati!!! Printre ei am putut recunoaste cu usurinta pe D-l Radu Rosculet , Prefectul judetului, precum si pe Domnii Deputati, Vasile Sassu, Sandi Constantinescu si nu in ultimul rand, Horia Grigorescu. Tot in acea multime am recunoscut si pe domnii Margarint Repezeanu si Radulescu Dobrogea, Inspector C.F.R. Pe acesta il cunosteam si ma cunostea si el.Mereu ma intalneam cu dumnealui cand ma duceam la palat ca sa depun petitii. Stia ca sunt un pasionat al trenurilor, si nu de putine ori se oprea din lucru pentru a sta de vorba cu mine! D-l Ministru Lupu al muncii si al ocrotirilor sociale, a taiat o panglica, in acest fel inaugurandu-se linia ferata Eforie Nord - Techirghiol Sat.Un suierat, mult fum, si trenul o ia din nou din loc. Din mers ma prind si eu de o scara si ma sui in tren. Nu imi venea sa cred ce noroc am putut avea, ca sa fiu de fata la inaugurarea acestei linii! In tren veselie mare! Toti pareau fericiti, atat oficialitatile , cat si fruntasii care fusesera invitati in tren! Ma trezesc cu o mana pe umar:
-Ca de obicei, nelipsit de la orice eveniment feroviar!
Era D-l Inspector C.F.R. Radulescu Dobrogea, care m-a recunoscut imediat!
-Pai cum sa lipsesc de la un aveniment atat de important? ii spun! Si daca stiti dumneavoastra cat de mult ma bucur cand vad ca pe zi ce trece, transportul feroviar capata tot mai mult contur, se construiesc locomotive, se infiinteaza sectii de cai ferate, se fabrica vagoane, se construiesc gari!!!.... Pasiunea mea din ce in ce este tot mai puternica, si atat de bine imi pare ca se dezvolta transportul pe caile ferate! Stiti Domnule Inspector, ma gandesc cum va arata cefereul peste zeci si zeci de ani, prin anul 2000 sau de ce nu, 2010! Cred ca vor fi mai multe linii ferate decat sosele! Parca imi pare rau ca nu voi prinde si eu acele vremuri infloritoare!!! Trenuri moderne, vagoane mai mari, calatori mai multi!!!! va imaginati Domnule Inspector ce vremuri vor prinde nepotii nostri???
D-l Inspector Radulescu Dobrogea, ma privea fix, asculta atent ceea ce ii povesteam, insa parca o umbra de tristete il invaluia!!!! In acea zi l-am vazut putin trist, si ma miram de ce oare s-o fi intristat! Si tocmai astazi!
Trenul se apropia de Techirghiol. Priveam Lacul Techirghiol si imi placea atat de mult!!! Plin de lucirile soarelui , lacul prin valurile produse de vant,scotea la iveala luminite pe directia soarelui, adevarate stelute, care nu te mai saturai privindu-le! Atat de stralucitoare erau, incat nu le puteam privi prea mult. Simteam cum ne orbeste! Pe malul celalalt, un far inalt, inalt, parca statea de straja nemiscat precum un soldat in garda!
-Ai facut vreodata baie in Lacul Techirghiol? ma intreaba D-l Inspector!!!
-Cum sa nu! In fiecare vara vin si fac baie in acest lac. Si mai ales in mare! Este atat de placut! Mai ales cand sunt valuri!
De ce oare D-l Inspector a schimbat discutia despre trenuri? ma intrebam!
Si tocmai cand voiam sa il intreb, trenul soseste in Techirghiol. Zeci de localnici, in frunte cu Primarul Techirghiolului, D-l Panait Macri, ne-a intampinat cum se poate mai bine. Am gustat si eu putina paine si sare asa cum traditia impune acest aspect. Dupa ce se potolesc spiritele, D-l Primar Panait Macri a sustinut un mic discurs, in care a specificat printre altele ca ziua de astazi 27 august 1928 va ramane memorabila atat pentru locuitorii dar si pentru vizitatorii acestei statiuni prin acest eveniment fericit ce inseamna un pas inainte pe calea progresului. Dupa ce a terminat discursul, aplauze si zeci de urale au rasunat, simtind cu adevarat bucuria celor din jur!
Dupa acest discurs, D-l Ministru Lupu incepe si el un discurs:
-Prin infiintarea acestei linii, istoria acestei localitati intra intr-o noua perioada de glorie si de implinire.
Si discursul continua, iar D-l Inspector Radulescu-Dobrogea fiind langa mine, imi iau inima in dinti si il intreb:
-Pot sa va intreb ceva?
-Sigur ca da! Orice!
-De ce v-ati intristat atunci cand va spuneam ca peste cateva zeci de ani de ex. prin 2010 transportul feroviar va avea atat succes incat trenurile vor fi principalele mijloace de transport?
-Vezi tu, ... imi raspunde domol D-l Inspector, vremurile se mai schimba uneori. Tu te bucuri ca prin anul 2010 cum ii spui tu, transportul pe calea ferata va fi mult mai infloritor decat acum! Insa nu stim ce ne rezerva viitorul! S-ar putea ca timpurile de atunci sa devina tulburi, si prin proasta conducere, in loc sa se construiasca gari, locomotive si vagoane , s-ar putea sa fie invers!
-Invers? Cum? il intreb mirat!
-In loc sa se construiasca gari, se vor demola. In loc sa se inaugureze noi linii... se vor inaugura ... sosele, iar transportul feroviar va fi sufocat!!!In loc sa se construiasca locomotive, ...vor fi taiate si acelea!! in loc sa se mareasca nr. de sectii, ele vor fi inchise! Vezi tu sectia aceasta? S-ar putea ca si aceasta prin anul 2010 sa fie inchisa! Nu sunt sigur ca se va intampla asa, dar daca la carma acestei tari nu sunt oameni capabili care sa tina in echilibru tara aceasta si mai ales transportul feroviar, tot s-ar putea sa se prabuseasca! Sa se rupa echilibrul economic! Mai ales daca fiecare va incerca sa isi bage in buzunarele proprii si nu in al tarii tot avutul!
-Ma intristati de ceea ce imi spuneti! Sigur va fi asa?
-Posibil! Hai sa nu mai vorbim si sa il ascultam pe D-l Ministru al Muncii , Lupu! Vom continua dupa aceea discutia!!
In timp ce D-l Inspector s-a departat de mine, am ramas sa ascult cuvantarea D-lui Lupu:
-....... o statiune cu o asemenea eficacitate nu se gaseste in nici un colt al lumii!Dobrogea ocupa primul loc din toate provinciile romanesti datorita litoralului. Iar aceasta Statiune Techirghiol, prin faptul ca astazi 27 august 1928 a fost inaugurata linia ferata , este un pas important. De acum va avea acces pe calea ferata in toata lumea!! Stiti, se spune ca un oras fara gara si fara trenuri este un oras mort. Iar liniile ferate , acest sange al Romaniei, este o adevarata comoara de pret pe care va trebui sa o pastram cu sfintenie, sa nu fie taiata nici un metru din ea, sa nu fie lasata de izbeliste nici o gara......
foto: Claus
Din nou, simt o bataie pe umar.
-A venit D-l Inspector! Vai cat ma bucur! zic in gand!
-Ce facem, mai stam? Avem deja cateva ore! Si suntem obositi si nemancati!
-Asta nu e vocea D-lui Inspector!! cuget eu!!
-Mai stam aici in gara pe scaune? Este tarziu!aud din nou!
Deschid ochii . Era intuneric. Langa mine, fratii mei , ma priveau nedumeriti!In departare, luna reflecta in Lacul Techirghiol. Luminile de pe peron m-a facut sa vad ca nu sunt in Gara Techirghiol...ci in Gara Eforie Nord!
Ce oare se intamplase cu mine? Dormisem? Nu stiu! Am visat? Nu stiu! M-am gandit ? Nu cred! Ceea ce stiu si a fost adevarat , ziua de 27 august 1928 va ramane o zi istorica , pentru ca atunci s-a taiat panglica si s-a inaugurat linia Eforie N - Techirghiol! Intamplarile relatate sunt oarecum adevarate, numai ca eu nu ma aflam printre acele marcante personalitati! Nu aveam cum!
Insa un lucru va rog pe voi pasionatii de trenuri! Daca pe 27 august 1928 s-a taiat panglica inaugurandu-se aceasta sectie, haideti sa ne strangem toti atunci cand se va dezmembra aceasta linie! Si in acelasi loc sa inauguram si noi dezmembrarea liniei care va fi aruncata la fier vechi cu o panglica deosebita, si in loc de fast si bucurie, sa privim neputinciosi cum linia, bucata cu bucata, va fi scoasa!!!
COSTACHE MIHAILSFARSITUL EPISODULUI 10S F A R S I T