Locomotivele clasa 47 - Phoenix
Locomotiva are o putere nominala de 5100 kW (la regimurile de scurta durata ale m.e.t.-urilor se pot dezvolta maxim 6600 kW).
Cele 6 motoare electrice de tractiune (LJE 108-1) sunt actionate in curent continuu, fiecare avand o putere nominala de 850 kW (900 kW in regim uniorar), la o tensiune de 770 V si un curent de 1180 A (1250 A in regim uniorar), turatia nominala fiind de 1100 rot/min (si 1085 rot/min in regim uniorar). Intensitatea maxima a curentului este de 2000 A, iar turatia maxima de 1920 rot/min. Motoarele sunt suspendate de boghiu si actioneaza, fiecare m.e.t. actionand cate o osie, prin intermediul unui arbore de torsiune si a unui angrenaj cu roti dintate cilindrice. Dealtfel, sistemul este "clasic", fiind utilizat de toate locomotivele electrice de 5100 kW (seriile 40, 41, 42, 47), dar si de locomotiva seria 48 (TransMontana).
Transformatorul principal cuprinde trei unitati de transformare montate in aceeasi cuva: transformatorul pentru incalzirea trenului servicii auxiliare, transformatorul de tractiune si transformatorul pentru excitatia m.e.t.-urilor in regim de tractiune si franare electrica.
Motoarele electrice de tractiune sunt actionate cu ajutorul a 6 convertizoare electronice de tractiune (cate unul pentru fiecare motor), pentru indusul m.e.t.-ului, respectiv pentru infasurarea de excitatie. Aceste convertizoare permit si frana electrica reostatica.
Serviciile auxiliare sunt asigurate, in principal, de motoare asincrone trifazate de c.a. (3 x 380 V, 50 Hz). Incalzirea trenului se realizeaza cu o sursa cu puterea maxima 700 kWA la tensiunea de 1500 V, intensitatea maxima 466 A si frecventa 50 Hz.
Boghiurile sunt produse de Caromet Caransebes, respectand aceleasi specificatii tehnice ca si boghiurile utilizate pentru celelalte locomotive electrice seriile 40, 41, 42 si 47. Fiecare boghiu este echipat cu cate 6 osii cu roti monobloc, diametrul fusului unei osii fiind de 170 mm.
Locomotiva este echipata cu frana pneumatica indirecta (automata) Knorr KE-GPR, comandata cu robinete FHD4-EP si distribuitor de aer tip KE 1c-SL. Optional, sistemul permite si utilizarea instalatiei electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevazuta si cu frana directa tip FD1-Oerlikon. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu surub tip ECE 3,5 LE, actionat de un motor electric asincron cu o putere nominala de 37 kW.
Posturile de conducere beneficiaza de instalatie de climatizare, dar si de chiuveta.
Locomotiva este apta a circula atat pe reteaua de cai ferate din Romania, cat si pe cea din Ungaria, fiind prevazuta cu instalatiile de siguranta corespunzatoare.
Sa precizam si cateva date tehnice:
Viteza maxima: 120 km/h 160 km/h 200 km/h
Formula osiilor: Co-Co
Lungimea peste tampoane: 19.800 mm
Latimea: 3.000 mm
Domeniul de lucru al pantografului, de la NSS: 4.850 ... 6.700 mm
Ampatamentul: 10.300 mm
Ampatamentul unui boghiu: 4.350 mm
Diametrul rotii noi: 1.250 mm
Diametrul rotii semi-uzate: 1.210 mm
Masa totala (fara balast): - 120 t � 2 % 120 t � 2 %
Masa totala (cu balast): 126 t � 2 % - -
Sarcina pe osie (fara balast): - 20 t � 2 % 20 t � 2 %
Sarcina pe osie (cu balast): 21 t � 2 % - -
Puterea nominala: 5.100 kW
Forta de tractiune nominala la obada, cu bandaje semiuzate:
- excitatie 100%: 265 kN (la 69,5 km/h) 199 kN (la 92,5 km/h) 150 kN (la 122 km/h)
- excitatie 50%: 206 kN (la 90,5 km/h) 154 kN (la 120 km/h) 110 kN (la 163 km/h)
Raportul de transmitere: 1:3,65 1:2,66 1:2,108
Forta de tractiune la pornire: 440 kN 288 kN 228 kN
Puterea nominala a transformatorului de tractiune: 5790 kVA
Informatiile sunt preluate de aici:
http://vehicule.uv.ro/phoenix.htm si care apartin lui Dragos Anoaica
Modele de locomotive Phoenix:
image upload no limitscreen shot on pcPozele apartin lui Costache Mihail